Tuesday, December 15, 2009

Memanah Menurut Islam


Sebelum kita sambung cerita-cerita mengenai pertanian ni, kita cerita sikit pasal memanah ni, bukan apa...masa kenduri rumah Sham hari tu... nampaknya pengerusi Ba Gun Farm (Abang Napi) macam setuju je... semua ahli Ba Gun Farm beli panah sorang satu (menggunakan peruntukan hasil tanaman sayur dan pisang ) bukan bagitu Siak...... Cadangan Imam pun boleh dipertimbangkan cuma baru baru ni kan ada berita yang mengatakan Pulau Muldives akan tenggelam disebabkan pemanasan global, jadi baik kita batalkan jelah nak ke Muldive tu..

Berbalik kepada permainan MEMANAH ni... di sini disampaikan beberapa perkara mengenai nya terutama dari perspektif Islam.. Jumali mesti sokong punya lah... Di antara sukan atau hiburan yang dibenarkan oleh syarak ialah bermain memanah dan perang-perangan.

Pertama: Sebab pada suatu masa Nabi pernah berjalan-jalan menjumpai sekelompok sahabatnya yang sedang mengadakan pertandingan memanah, maka waktu itu Rasulullah SAW. memberikan dorongan kepada mereka dengan sabdanya:"Lemparkan lah panah mu itu, saya bersama kamu." (Riwayat Bukhari)


Kedua: Pertandingan lempar panah itu bukan sekadar hobby atau sekadar bermain-main saja, tetapi salah satu bentuk daripada mempersiapkan kekuatan sebagai yang diperintah Allah dalam firman Nya "Dan bersiap-siaplah kamu untuk menghadapi mereka (musuh) dengan kekuatan yang kamu sanggup." Dalam menafsirkan ayat ini Rasulullah bersabda: "Ketahuilah! Bahawa yang di maksud 'kekuatan' itu ialah memanah - beliau ucapkan kata-kata itu tiga kali." (Riwayat Muslim)


Ketiga: Sabdanya pula: "Kamu harus belajar memanah kerana memanah itu termasuk sebaik-baik permainan mu." (Riwayat Bazzar, dan Thabarani dengan sanad yang baik)


Keempat: Namun begitu, Rasulullah SAW. memperingatkan para pemain agar tidak menjadikanbinatang-binatang jinak ( Ingat tu siapa yang cadang supaya lepaskan kambing aku kat tapak projek lepas tu ramai-ramai pakat panah... siapa itu ...kalau tak salah Jumali la yang punya cadangan....) dan sebagainya sebagai sasaran latihannya, sebagaimana yang biasa dilakukan oleh orang-orang Arab jahiliah. Abdullah bin Umar pernah melihat sekelompok manusia yang sedang berbuat demikian, kemudian Ibnu Umar mengatakan: "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. melaknat orang yang menjadikan sesuatu yang bernyawa sebagai sasaran memanah." (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Dilarang nya permainan seperti itu kerana terdapat unsur-unsur penyeksaan terhadap binatang dan merenggut jiwa binatang serta memungkinkan untuk membuang-buang harta. Tidak benar kalau permainan manusia itu dengan mengorbankan makhluk hidup yang lain.

1 comment:

  1. Siak pakai panah buatan sendiri aje..... jimat belanja sebab berita terbaharu menyatakan Pulau Maldive tak jadi tenggelam la pulak.... ade peluang ke sana lagi

    ReplyDelete